فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 45 (زمستان 1400)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 45 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد کرمانی کجور*، عبدالحسین خسروپناه، سید ضیاءالدین میرمحمدی صفحات 7-34

    وضعیت شناسی امروزین ما از مقوله علم، خصوصا در راستای سیاست گذاری های علم، نیازمند نسبت سنجی علم شناسی قرآنی با علم شناسی جهان علم های تمدن اسلامی به عنوان تجربه تاریخی مان در علم است. نوشتار حاضر با تمرکز بر سیالیت واکنشی تجدیدی علم به عنوان گونه ای از سیالیت علم، کوشیده است تا میان قرآن و جهان علم سنتی به عنوان یکی از ماندگارترین جهان علم های تمدن اسلامی، این نسبت سنجی را سامان دهد. فرآیند کلی پژوهش شامل اکتشاف، پردازش، تطبیق و مقایسه است و منطق پردازش، ترکیبی از استقراء نمودهای مسلم و کاوش های منطقی است. یافته های پژوهش، گویای آن است که جهان علم سنتی، در این گونه از سیالیت علم، با قرآن، واگرایی دارد. قرآن هردو گونه علم ظرف پذیر و ظرف ناپذیر را به رسمیت شناخته و بر دوگانه ماهیت ثابت و سیال علم تاکید دارد. درحالی که در جهان علم سنتی، علم ظرف پذیر به رسمیت شناخته نشده و همواره تلقی ثابتی از ماهیت علم بر آن احاطه داشته است.

    کلیدواژگان: قرآن، سیالیت علم، سیالیت واکنشی تجدیدی، ظرف پذیری علم، نسبت سنجی، جهان علم، پارادایم، تمدن اسلامی
  • محمدحسین توکلیان*، امیرمحسن عرفان، علی الهامی صفحات 35-57

    کاربست مدارا در سیره رسول خدا (ص) و امام علی (ع) با اهداف مختلفی همچون حفظ دین، رسالت هدایت گری، ایجاد الفت در جامعه، ترمیم گسست های اجتماعی و... انجام می گرفت؛ به گونه ای که از بخش های بسیار مهم زندگی ایشان را دربرمی گیرد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی- تحلیلی و با هدف بررسی مهم ترین گزاره های مربوط به مدارا در سیره ایشان به منظور دستیابی به اهداف معصومان (ع) در عمل به مدارا برای مخاطب سامان یافته است. تولید و بازسازی اندیشه ها، پایه های فرهنگی و نرم افزاری جامعه ایرانی اسلامی متناسب با اهداف و شعارهای سیاسی خود و نیز کسب قدرت معرفتی و علمی لازم برای صیانت از هویت فرهنگ اسلامی در جهت تحقق تمدن اسلامی در عرصه جهانی، ضرورتی است که این پژوهش را ایجاب نمود. نتیجه به دست آمده، خویشتن داری ایشان از خشونت و منازعه تا سرحد امکان و مبادرت به مدارا با مخالفان در جهت نیل به اهداف موردنظر است.

    کلیدواژگان: مدارا، مخالفان، سبک زندگی، سیره نبوی، سیره علوی
  • حسین پولادیان، فرامرز خجسته*، زهرا انصاری صفحات 59-81

    فتوت به مثابه خرده فرهنگی پرتوان در گستره تمدنی ایران، در طول تاریخ، گفتمان های متکثری را پدید آورده است. کاوش منابع و متون اصیل فتوت نشان می دهد که دیدگاه ها و عناصر شیعی، افزون بر ایجاد گونه خاصی از فتوت در حکم گفتمانی شیعی، بر جریان ها و گفتمان های دیگر این خرده فرهنگ هم عمیقا تاثیر گذاشته است. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی، پژوهش در منابع کهن و اصیل فتوت، این پرسش را طرح خواهد کرد که مولفه های گفتمانی فتوت همچون خرده فرهنگی آرمانی - شیعی به چه کیفیتی در این متون نوشتاری و بافت اجتماعی - تاریخی بازنموده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که صبغه شیعی فتوت در سه محور قدسی سازی مراد و قطب و تجلی انسان کامل در سیمای امام علی(ع)؛ عدالت گرایی و ستم ستیزی؛ و حمایت گری و دفاع از ضعیفان و پاسداشت اخلاق در زندگی اجتماعی و محیط شهری تحت نام منش پهلوانی تجلی و تبلور یافته است.

    کلیدواژگان: فتوت، تشیع، علی(ع)، ورزش زورخانه ای، مبارزه سیاسی
  • مهدی عزتی*، محمدعلی چلونگر صفحات 83-107

    فتح سیسیل در اوایل قرن سوم هجری دستاورد ارزشمندی برای جهان اسلام محسوب می شد. گروهی از ایرانیان از همان هنگام در قالب «سپاه خراسانی» تحت فرماندهی اسد بن فرات نیشابوری، به همراه مسلمانان دیگر وارد سیسیل شده و در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه مشارکت فعالی داشتند. مساله پژوهش حاضر، چگونگی حضور ایرانیان در سیسیل و تبیین جایگاه آنها در تاریخ و تمدن سیسیل در دوره اسلامی است. بر اساس گزارش منابع، چنین به نظر می رسد که ایرانیان در برخی از رویدادهای سیاسی سیسیل در دوره اسلامی نقش داشتند و در حوزه تمدن اسلامی انواع علوم، صنایع، معماری و هنرهای ظریف اسلامی - ایرانی را در سیسیل رواج داده اند. این دستاوردهای تمدنی در دوره حاکمیت نرمان ها به ایتالیا و سپس اروپا منتقل شد.

    کلیدواژگان: ایرانیان، خراسانی ها، سیسیل (صقلیه اسلامی)، اسد بن فرات، بنی طبری
  • مهدی مردانی * صفحات 109-129

    الگوگیری از افعال پیامبر(ص) همیشه میسور نیست و گاه بهره گیری از افعال ایشان با دشواری همراه است. چنانکه فاصله تاریخی بین پیامبر(ص) و مخاطب امروز، تاسی به پیامبر(ص) را با محدودیت مواجه کرده و پیروی از برخی افعال ایشان را نامیسور ساخته است. ازاین رو، لازم است تا با در نظر گرفتن اقتضایات و شرایط زمان، افعال ایشان متناسب با فرهنگ زمانه «عصری سازی» گردد. مقاله پیش رو تلاش دارد تا با تبیین مراحلی عملی، چگونگی عصری سازی افعال پیامبر(ص) را نشان دهد و روش بهره گیری از افعال تاریخی پیامبر(ص) را تبیین کند. حاصل تلاش یادشده فرایندی پنج مرحله ای است که مسیر روزآمدسازی افعال پیامبر(ص) را متناسب با فضای فرهنگی و محیطی امروز هموار می سازد. امکان سنجی تاسی، احراز محدودیت تاریخی، تشخیص آموزه متغیر، کشف مقصود و بازسازی فعل پیامبر(ص)، پنج مرحله ای است که می توان برای عصری سازی افعال پیامبر(ص) به کار گرفت.

    کلیدواژگان: معاصرسازی، سنت فعلی، سیره نبوی، روش شناسی
  • محمد نویدفر، لیلا نجفیان رضوی*، محمود مهدوی دامغانی صفحات 131-150

    برخی، امالی ها را متونی بدون تمرکز موضوعی و محتوایی می دانند، اما با مطالعه کتاب امالی شیخ صدوق می توان دریافت علی رغم نداشتن ترتیب ظاهری مشخص، موضوعاتی خاص به ویژه در رابطه با اعتقادات و اخلاق شیعیان امامی، در روند برگزاری مجالس املاء او در نیشابور مورد تاکید قرار گرفته است. این تناقض، شکل دهنده این مسئله است که با توجه به دغدغه شیخ صدوق درخصوص شیعیان نیشابور، از میان روایات گزینش شده و نقل شده در مجالس او، کدام محور های موضوعی درباره تشیع و شیعیان قابل تشخیص است؟ این پژوهش متن محور و متکی بر شیوه توصیفی- تحلیلی این مدعا را مورد اثبات قرار می دهد که ایشان سعی داشته از مجالس املاء خود در نیشابور به عنوان یک دوره فشرده و هدفمند در تربیت اعتقادی - اخلاقی شیعیان استفاده کند. اعتقادات، تمایزات، آداب و رسوم و سبک زندگی ممدوح برای شیعیان، برخی از محورهای کاملا مشخص و قابل تفکیک در این اثر است.

    کلیدواژگان: صدوق، نیشابور، شیعیان امامی، تشیع، امالی
  • اصغر منتظرالقائم، مصطفی نجاران*، بدر سادات علیزاده مقدم صفحات 151-172

    با تثبیت عباسیان، نفوذ ایرانیان، انتقال علوم به بغداد و آغاز به کار بیت الحکمه، فعالیت علمی در آنجا رونق یافت و مسلمانان در شاخه های مختلف علوم به ویژه پزشکی، به پیشرفت هایی دست یافتند. فراوانی کتاب های مربوط به چشم پزشکی از اقبال این حوزه از پزشکی نسبت به سایر شاخه های پزشکی حکایت دارد. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان تغییرات چشم پزشکی از قرن سوم تا قرن پنجم انجام شده است. نتایج پژوهش که از راه بررسی تطبیقی کتب دو پزشک موردنظر به دست آمده، نشان می دهد؛ ابن اسحاق (264- 194 ق)، در کتاب العشر به عنوان نخستین کتاب آموزش چشم پزشکی با ارجاعات به پزشکان یونانی و استفاده از لغات یونانی وامدار آنها است اما ابن سینا (428 - 370 ق)، در بخش چشم کتاب قانون به عنوان شاخص ترین اثر پزشکی دوران طلایی، ضمن تغییر نام ها، بیماری های بیشتری را که محصول تجربه اش بوده، معرفی کرده است و همچنین قانون از انسجام منطقی و عقلی بهتری برخوردار است که بی تاثیر از دانش فلسفی وی نبوده است.

    کلیدواژگان: چشم پزشکی، حنین ابن اسحاق، ابن سینا، قانون در طب، العشر مقالات فی العین، عصر طلایی تمدن اسلامی
  • صفحات 175-181
|
  • Mohammad Kermani Kajoor, Abdul Hossein Khosropanah, Seyed Ziya al-Din Mirmohammadi Pages 7-34

    Our current status of science, especially in the direction of science policy-making, requires the comparison of Qur'anic science with the science of the world of Islamic civilization, as our historical experience in science. The present article, focusing on the reactive-renewal fluidity of science as a form of fluidity of science, has tried to establish this comparison between the Qur'an and the world of traditional science as one of the most enduring worlds of Islamic civilization. The general process of research involves exploration, processing, adaptation, and comparison. The processing logic is a combination of inducing certain manifestations and logical exploration. The research findings indicate that the world of traditional science, in this kind of fluidity of science, diverges with the Qur'an. The Qur'an recognizes both tangible and intangible sciences and emphasizes the dual nature of the fixed and fluid nature of science, whereas in the world of traditional science, tangible science is not recognized and has always been surrounded by a fixed understanding of the nature of science.

    Keywords: Quran, Fluidity of Science, Reactive-Renewal Fluidity, Capacity of Science, Proportionality, World of Science, Paradigm, Islamic Civilization
  • Mohammah Hossein Tavakolian, Amir Mohsen Erfan, Ali Elhami Pages 35-57

    Application of tolerance in the life of the Holy Prophet (PBUH) and Imam Ali (As) was done with different goals such as preserving the religion, guiding the mankind, creating harmony in society, repairing social disconnections, and so on. In fact, it covers one of the most important parts of their lives. The present study has implemented a historical-analytical approach with the aim of examining the most important statements related to tolerance in their traditions in order to perceive the goals and intentions of the Innocents Imams in practicing tolerance. The production and reconstruction of ideas, establishing the cultural foundations and software of the Islamic Iranian society in accordance with its political goals and slogans, as well as gaining the necessary knowledge and wisdom to protect the identity of Islamic culture in order to achieve Islamic civilization in the world, is the necessity of this research. The results of this study pinpointed their restraint from violence and conflict to the extent possible and their tolerance of the opposition in order to achieve the desired goals.

    Keywords: Tolerance, Opponents, Lifestyle, Prophetic Tradition, Alawite Tradition
  • Hossein Poladian, Faramarz Khojasteh, Zahra Ansari Pages 59-81

    Fotowat as a powerful subculture in the span of Iranian civilization has created many discourses throughout the history. An examination of the original sources and texts of Fotowat shows that Shiite views and elements, in addition to creating a special kind of Fotowat as a Shiite discourse, have also profoundly influenced the other currents and discourses of this subculture. This article adopts a qualitative content analysis method in examining the ancient and original sources of Fotowat, to answer the question of "How well the components of Fotowat discourse such as the ideal-Shiite subculture are represented in the written texts and the socio-historical context?". The findings of the research show that the Shiite aspect of Fotowat has been manifested in the three axes of sanctification of spiritual guide, spiritual pole and the manifestation of a perfect human in the image of Imam Ali (AS); justice and anti-oppression; as well as the advocacy and defense of the weak and protection of morality in social life and urban environment under the name of heroic character.

    Keywords: Fotowat, Shiism, Ali (AS), Zurkhaneh Sport, Political Struggle
  • Mehdi Ezzati, Mohammad Ali Cheloongar Pages 83-107

    The conquest of Sicily in the early third century (AH) was a valuable achievement for the Islamic world. A group of Iranians from that time in the form of "Khorasani Corps" under the command of Asad ibn al-Furat Neyshabouri, along with other Muslims entered Sicily and took an active part in the political, social and cultural developments of the region. The present study examines the how of the Iranians presence in Sicily and explains their place and status in the history and civilization of Sicily in the Islamic period. According to the available sources, it seems that Iranians were involved in some of the political events of Sicily in the Islamic period and in the field of Islamic civilization had spread all kinds of Islamic-Iranian sciences, industries, architecture and fine arts in Sicily. These achievements of civilization were transferred to Italy and then to Europe during the Norman period.

    Keywords: Iranians, Khorasanians, Sicily, Asad ibn al-Furat, Bani Tabari
  • Mehdi Mardani (Golestani) Pages 109-129

    Modeling the actions of the holy Prophet (PBUH) is not always possible and sometimes it is difficult to benefit from his actions. The historical distance between the Prophet and the today's people has restricted following some of his actions. Therefore, it is necessary to contemporise his actions in accordance with the culture of the time, while taking into account the requirements and conditions of it. The present article tries to explain the practical steps of contemporising the actions of the Prophet and the method of utilizing the historical actions of the Prophet. The results of this study suggest a five-step process that contemporises the actions of the Prophet in accordance with the cultural and environmental atmosphere of the present era. Feasibility study, establishment of the historical limitations, recognition of the variable doctrine, discovery of the purpose and reconstruction of the Prophet's action, are the five steps that can be taken to contemporise the actions of the Prophet.

    Keywords: Contemporaryism, Current Tradition, Prophetic Tradition, Methodology
  • Mohammad Navid Far, Leila Najafian Razavi, Mahmoud Mahdavi Damghani Pages 131-150

    Some consider Amali to be a collection of texts without a thematic and content focus, but by studying Sheikh Sadough's Amali's book, one can understand that despite the lack of a clear apparent order, certain issues, especially in relation to the beliefs and ethics of Imami Shiites, are emphasized in the process of holding his spelling sessions in Neishabour. This contradiction shapes the issue that, given Sheikh Sadough's concern about the Shiites of Neishabour, which thematic axes about Shiism and Shiites can be identified from the narrations selected and quoted in his assemblies? This text-based study, based on a descriptive-analytical method, proves the claim that he tried to use his spelling sessions in Neishabour as an intensive and purposeful course in the doctrinal-moral education of the Shiites. The beliefs, distinctions, customs and the ideal lifestyles for the Shiites are some of the most distinct axes in his work.

    Keywords: Sadough, Neishabour, Imami Shiites, Shiites, Amali
  • Asghar Montazer Al-Qaim, Mustafa Najaran, Badr Al-Sadat Alizadeh Moghaddam Pages 151-172

    With the establishment of the Abbasids, the influence of the Iranians, the transfer of science to Baghdad, and the establishment of the House of Wisdom, scientific activity flourished there and Muslims made advances in various branches of sciences, especially medicine. The abundance of books on ophthalmology indicates the success of this field of medicine compared to the other branches of medicine. The present study was conducted to investigate the extent of ophthalmological changes from the third to the fifth century (AH). The results of the study were obtained by a comparative study of the books of the two physicians, namely Ibn Ishaq and Ibn Sina. Ibn Ishaq (1944-264 AH) owes his book "Ophthalmology", as the first book of ophthalmology including some references, to Greek physicians and the use of Greek words, but Ibn Sina (428-370 AH), in the eye section of the Book of Law, as the most significant medical work of the Golden Age, in addition to changing the names,  has introduced more diseases that are the product of his experiences, and also the Book of Law has a better logical and intellectual coherence that has certainly been affected by his philosophical knowledge.

    Keywords: Ophthalmology, Hunayn ibn Ishaq, Ibn Sina, Law in Medicine, Book of the Ten Treatises of the Eye, The Golden Age of Islamic Civilization